suriname historisch 02

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über die Arbeit - creative processes / Kunstgeschichte - history of art

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Bild – „Jodensavanne“ – 1830 – von Pierre Jaques Benoit (1782 – 1854) – CC Lizenz Wikimedia

painting – „Jodensavanne“ – 1830 – by Pierre Jaques Benoit (1782 – 1854) –  CC Lizenz Wikimedia

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Jodensavanne

Jodensavanne (Niederländisch, Judensavanne) ist ein ehemaliger Wohnort von sefardischen (spanischen) Juden in Suriname, circa 50 Kilometer südlich von Paramaribo. Der Ort liegt im Distrikt Para am rechten Ufer des Suriname. Jodensavanne wurde auch als „Jerusalem am Fluss“ bezeichnet. Er ist seit einem verheerenden Brand 1832 nicht mehr bewohnt. Die ersten jüdischen Siedler ließen sich um 1640 nieder, auf der Flucht vor der Inquisition in Spanien und Portugal und begannen mit der Pflanzung von Zuckerrohrplantagen, auf denen Sklaven eingesetzt wurden. Im August 1665 erhielt die jüdische Gemeinde das Recht auf freie Glaubensausübung und konnten somit eine Synagoge und eine Schule bauen. Zudem gibt es dort den einzigen jüdischen Friedhof (neben Amsterdam), auf dem Schwarze beigesetzt sind, die den jüdischen Glauben angenommen hatten und dort eine offizielle Beisetzung erfuhren. Ich bin nicht ganz sicher, ob es sich bei der Arbeit im Titel um eine Grafik – also Litho oder Radierung handelt, oder um ein Aquarell. In jedem Fall, ist dieses Bild zwei Jahre vor dem Brand entstanden.

Jodensavanne (Dutch, Jewish Savannah) is a former home of Sephardic Jews in Suriname, approximately 50 kilometers south of Paramaribo. The place is located in the district of Para on the right bank of the Suriname. Jodensavanne was also called „Jerusalem on the river“. It is no longer inhabited since a devastating fire in 1832. The first Jewish settlers established there around 1640 , fleeing from the Inquisition in Spain and Portugal. They set up sugar cane plantations that they managed on the basis of slave labour. In August 1665, the Jewish community was granted the right of religious freedom and were thus able to build a synagogue and a school. In addition, there is the only Jewish cemetery (ecxept Amsterdam), are Blacks are buried, who had accepted the Jewish faith and merited an official burial.

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„In one place other than Amsterdam, in Jodensavanne, Surinam, some of the few colored Jews were buried in the cementry, showing that here, at least, burial practices followed halakhic rather than „racial“ principles. Even this situation, however, was not consistent and could not undo the tremendous social pressures against the conversion of slaves. Rachel Frankel, who has conducted field trips to Jodensavanne, admitted that the question of separate sections in the Jodensavanne cementries for Jews of African descent remains unanswered. It may be that those few Blacks and mulattos who merited burial in Jodensavanne’s main two cementries were buried along with the poor Sephardim in the less desirable southern half. Further, it seems that a separate and third cementry later existed, some 300 yards away, for the commuities „free non-Jews, most of who had mixed Sephardic-African ancestry.“ This latter came to be known as the slave or Creole cementry. Among the many Jewish communities in the Americas in which slaves were owned, only in Surinam some slaves did become Jewish enough to merit a burial official enough for scholars to recognize“.

-„Jews an Blacks in the Early Modern World“ by Jonathan Schorsch


 

Bilder: CC Lizenz Wikimedia

„Ruinen der jüdischen Synagoge –  Jodensavanne“ – 02 / 2006 – by Brokopondo

„Creole Cementry at Jodensavanne“ – 07 / 2000 – by Maarten Sepp

The Author

Tanja Maria Ernst is a German-based artist - she writes about her work an inspirations.

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